12-11-2008

Op de helft

De eerste drie van zes weken zijn voorbijgeloven. Het is bijna niet te geloven, dat het pas drie weken zijn. Zo veel avonturen beleefd, zoveel regen opgevangen, zoveel mensen ontmoet, zoveel gezien, zoveel gegeten. Voor mijn reis was de reactie op mijn reisplannen van velen 'dapper', of 'gedurfd', of 'stoer'.

De afgelopen weken vroeg ik mij soms ook wel af, waar ik in hemelsnaam aan begonnen was. Op die momenten was ik verre van dapper of stoer. Maar al met al heb ik nu al een mooie tijd gehad om op terug te kijken, en ik kan mij bijna niet voorstellen dat ik nog eens drie van zulke weken mag beleven (als het om de regen gaat, dan hoeft dat ook niet ;-) ).

Een korte samenvatting van de trip die mij langs Hanoi, Halong Bay. Ninh Binh, Bac Ha, Sapa, Hue en Hoi An voerde.

Mooiste moment: Drijven in Halong Bay terwijl de zon langzaam in de wolk wegzakt.
Teleurstelling: In drie weken tijd niet een fatsoenlijke zonsondergang. Oh, oh, wat werd ik verleden jaar in Toscane toch verwend.
Lood in de schoenen: Als enige toerist op het station van Pho Lu met de overstroming in Hanoi nog op het netvlies en nergens ook maar iets te vinden dat op een bus lijkt.
Meest fotogeniek: De markt vol met de Flower Hmong -vrouwen in kleurrijke klederdracht- in Bac Ha, waar ik natuurlijk toch kwam ondanks het gebrek aan bussen.
Kamergenoten: Mieren, mieren en nog eens mieren.
Geld: Met het grootste gemak komen de miljoen uit de pinautomaat. Met het grootste gemak vliegen ze ook weer uit de portemonnee.
Beste eten: Rem Lui, een ongefrituurde 'loempia' van vers rijstpapier met daarin geroosterd gehakt en groenten.
Favoriete sapje: Passion fruit, maar mango shake mag ook.
Liefste gids: Nguyen in Sapa.
Volgelopen schoenen: Ontelbaar.
Wennen aan: De kakofonie aan geluid op straat en de vroege avonden waarbij een hele stad om 10 uur al slaapt.
Lievelingscd voor in de afschuwelijke nachtbus: Conor Oberst (de Vietnamese popmuziek kan mij nog niet echt bekoren)
Gelezen: Hanoi Stories, van Australische die jarenlang in Hanoi woonde. Zorgde voor meer begrip.
Favoriete website: Tarvelfish.org
Bagage: Blij met waslijn (beter:drooglijn) en kompas (om vervelende motordrivers te slim af te zijn)
Ontmoetingen: Vele leuke, interessante mede-reizigers. Goed voor mijn Engels.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hey ho!

Ik lees alles met je mee hoor.. heerlijk schrijfwerk (en dus leeswerk!) ik mis maar 1 ding: plaatjes!
Die komen nog wel..
Geniet verder!!!