13-11-2008

Same Same

Ik hou niet van verandering, niet echt. Als ik dus hetzelfde paar schoenen kan kopen, dat eerder heerlijk zat, dan doe ik dat. En voor kleren geldt hetzelfde. Als ik met een broek, of een T-shirt gelukkig ben, koop ik het liefst een exacte kopie. Helaas heeft de H&M echter een omloopsnelheid van een week, dus de kans om een oude favoriet nogmaals te vinden is kleiner dan klein.

Een kleermaker in Hoi An -klerenmakersstad van Vietnam- brengt dan echter uitkomst. In mijn overvolle rugzak had ik ook een van mijn lievelingsblousen gestopt. Niet om te dragen, want van de witte blouse was de houdbaarheidsdatum eeuwen geleden verstreken. Nee, ik wilde een exact kopie. En dat kreeg ik (bijna dan). Een nieuwe witte blouse zoals ik die jaren geleden in de H&M kocht. Same same dus, het standaardgrapje in Vietnam dat als slogan ook op T-shirts staat, maar dat ik eigenlijk niet snap. Gaat het om alle winkels in een straat die hetzelfde verkopen (dus de schoenenstraat, onderbroekenstraat, bamboostraat etc etc), of op alle Vietnamezen die op elkaar lijken?

Omdat ik in die overvolle rugzak te weinig korte broeken had gestopt (ook als het regent is de korte broek het juiste kledingstuk om aan te trekken, zo blijkt) liet ik ook nog een korte broek maken. En een jurkje en een gilet (waarbij bij beide de vraag is of ik het ooit zal dragen of dat ik overenthousiast was...) De verkoopster waren in ieder geval erg complimenteus :-)

1 opmerking:

SnoopS zei

De onderbroekenstraat, maar natuurlijk ;-). In La Paz ooit een straat gezien met alleen maar mandarijnverkopers (op straat dan weliswaar), met zo het leek ook allemaal dezelfde soort mandarijnen. En de schoenenstraat, maar die lijkt in Madrid ook wel te bestaan. En de electronicastraat (ook in La Paz, met alleen maar mp3spelers en fotocamera's ed), handig als je een mp3speler nodig hebt ;-). Interessant fenomeen! Ik geloof niet dat je 't er hier in Nederland mee zou redden...